Cum ne-am descurca fara publicitate?

Am preluat din mers o leapsa de pe blogul Bogdanei Butnar. Nu mi-a fost adresata direct, dar fiind vorba despre publicitate nu m-am putut abtine. Pornind de la intrebarea „Ce s-ar intampla daca de maine nu ar mai exista nici un fel de publicitate?” am sa-mi expun si eu punctul de vedere.

A existat o perioada fara publicitate…

Cei care au o varsta si care au prins regimul Ceausescu isi amintesc probabil ca pe vremea aia nu existau reclame la tv. Cele doua ore de emisie nu erau intrerupte de reclame publicitare, desi, daca tin eu minte, existau niste sloganuri: „Nici o masa fara peste”, „Azi la CEC un leu depui, maine el va scoate pui”… Tin minte ca pe vremea aia toata lumea se spala pe cap cu sampon de urzica, toti spalau rufe cu Perlan, iar pe dinti cu pasta Cristal. Toate produsele din magazine erau made in Romania si nu exista concurenta.

Diversitatea de produse a aparut odata cu venirea excursionistilor rusi, nemti sau polonezi care faceau bisnita cu … orice. Acei turisti nu aveau reclama la tv, iar de produsele lor nu auzise nimeni. Ce anume ne determina pe noi sa cumparam de la ei? In primul rand pentru ca toata lumea avea bani, apoi pentru ca era ceva nou si voiam sa incercam si noi minunile occidentale. De ce cumparam si a doua oara de la ei? De ce recomandam produsele lor si prietenilor, colegilor sau vecinilor? Pentru ca erau net superioare celor pe care le aveam noi in magazine.

Concluzia, un produs sau un serviciu de calitate poate fi promovat si prin viu grai, din om in om. Faptul ca acei excursionisti ramaneau fara marfa inca din prima zi inseamna ca publicitatea de care aveau parte era mai puternica decat o reclama tv din zilele noastre.

Publicitatea din zilele noastre

Revenind la perioada actuala si la intrebarea „Ce s-ar intampla daca de maine nu ar mai exista nici un fel de publicitate?”, daca ne referim strict la reclamele tv, eu cred ca multa lume s-ar bucura. Multi ar fi fericiti ca serialul sau emisiunea preferata nu ar mai fi intrerupta de pauze publicitate. Sunt foarte multi aceia care urasc reclamele, dar ei nu inteleg ca daca dispare publicitatea dispar si televiziunile, pentru ca ele din asta traiesc.

Daca de maine ar disparea publicitatea, odata cu reclamele tv vor disparea si reclamele pe internet. Ce vor face cei care vindeau spatiu publicitar pe blog? Ce vor face Agentiile de Publicitate? Ce voi face eu cu acest blog nisat pe reclame si publicitate? Ce vor face altii care sunt in aceeasi situatie?

Suntem sclavii reclamelor, testam tot ce-i nou si cumparam tot ce-i la oferta chiar daca nu ne trebuie. Avem miliarde de minute lunar in toate retelele de telefonie mobila, schimbam telefoanele ca pe ciorapi, credem tot ce vedem in reclame si cumparam doar „produse care respecta traditia” preparate „ca odinioara”, uneori „prea ca la tara”. Chiar daca nu constientizam, suntem dependenti de publicitate.

Am sti oare ce iaurt sa cumparam daca n-ar mai exista Coana Chiva care sa ne recomande iaurtul perfect, „nici prea acru, nici prea dulce, nici prea tare, nici prea moale, nici prea slab…”?

Cum am sti care sunt mezelurile care ne asigura energia pentru intreaga zi daca nu ar mai exista reclama Elit cu Mihaela Radulescu care, in marea ei pasiune pentru enduro, polueaza padurea si traumatizeaza psihic bietele animale care salasuiesc acolo. Si exemplele pot continua…

Avem nevoie de publicitate pentru ca in timp ne-am creat repere pe care le urmam. A fost o perioada in advertising, speculata desigur de agentiile de publicitate, in care vedetele autohtone erau prezente in reclamele tv. Aparitia lor in spoturi crestea increderea consumatorului in produs. Nimeni nu-si punea insa intrebarea daca vedetele folosesc intr-adevar acele produse sau doar au primit un cec cu multe zerouri pentru a aparea in acea reclama.

Fara publicitate eu cred ca fiecare ar folosi ce sampon i se potriveste, nu ce a vazut el la reclama, oamenii ar fi mai chibzuiti cu banii si nu i-ar mai arunca in stanga si-n dreapta pe tot felul de lucruri vazute la teleshoping, care nu le vor folosi niciodata la nimic. La supermarket, in fata raftului oamenii vor alege produsele de care intr-adevar au nevoie, pe care le cunosc, le-au folosit si in care au incredere. Putini vor fi cei care vor incerca un produs nou. Se va merge pe recomandari, iar formatorii de opinie ar juca un rol decisiv.

Daca de maine n-ar mai exista publicitate agresiva si reclame proaste, campanii de promovare facute pe genunchi, reclame mincinoase si creativi fara idei sau care imprumuta de la altii, lumea advertising-ului ar fi mai frumoasa. Daca va disparea si publicitatea buna, atunci va fi trist si nedrept.

Leapsa a plecat de la Eliza.

Voi ce parere aveti? Cum ar fi fara publicitate?

Dau si eu mai departe leapsa „Ce s-ar intampla daca de maine nu ar mai exista nici un fel de publicitate?” … devoratorilor de publicitate.

9 comments to Cum ne-am descurca fara publicitate?

  • Cred ca multe branduri ar disparea de pe piata si ar ramane in picioare doar cele mai vizibile. Consumatorii si-ar alege in mod inconstient un brand pentru fiecare produs pe care l-ar consuma la infinit, fara niciun impuls de a mai incerca si altceva. Atunci am vedea cu adevarat cine a reusit sa-si fidelizeze clientii si cine nu.

  • Cristina

    Iti dau dreptate in mare parte cand vorbim despre reclame proaste, dar realmente eu cred ca o reclama nu ne face viata nici frumoasa, nici urata, daca stii sa interpretezi fiecare reclama. E parerea mea…toti traim de pe urma reclamelor…eu traiesc de pe urma reclamelor, cred ca inclusiv tu…nu-i asa?

  • Eu cred ca intai si intai trebuie facuta diferenta intre reclama (produs comercial) si publicitate (ca activitate de promovare) ca altfel o luam razna in raspunsuri.
    Ia ascultati aici,
    Cum adica „multe branduri ar disparea de pe piata”, Mihaela? pai TOATE ar disparea,ca doar publicitatea e cea care ofera awareness si awareness-ul e inima brandingului. Or fi ele relatiile publice sprintare, dar sa-mi zica cineva mie care campanie de RP de azi nu e infestata de metode de strategie publicitara. Hai, ala eu, ala eu?
    Nu dau cu parul @Constantin, dar a recomanda un produs din gura in gura e deja o forma de publicitate. se chema „word of mouth” si e la mare cerere prin America de ceva vreme. Formatorii de opinie sunt branduri de persoane, pusi in evidenta tot prin promovare. etc.

    Nu exista lume fara publicitate oameni buni, nu pentru ca i-am dat noi numele de „advertising”, ci pentru ca sta in natura noastra sa recomandam, sa comentam, sa laudam, sa alegem, sa vrem mai mult etc.

    Cert e ca fara publicitate, eu as fi somera, n-as mai carai atata si probabil as inventa-o ca sa-mi salvez sufletul de la vesnicele chinuri ale neimplinirii sufletesti.

  • Daca publicitatea nu ar exista cineva ar trebui sa o inventeze.

  • Mihai

    Cred ca PUBLICITATEA ne afecteaza in mod negativ. Mi se pare TOTAL cotraproductiv sa fiu obligat sa vad reclame la TV in timpul unui film , serial , emisuni etc …. pe timpul si pe banii mei care-i platesc la cablu !
    De ce sa fiu OBLIGAT de acesti manipulatori sa vad zeci, sute , mii de reclame care nu ma intreseaza si sa fiu adus la disperare de actoria proasta , fatarnicia si mincuna expuse in cadrul alestor reclame !?
    De ce nu pot fi informat in mod obiectiv si punctual atunci cand caut sa-mi acopar o nevoie de orice natura apeland la GOOGLE sau la facebook sau la alte medii online care pot prezenta exact continutul de care am nevoie la momentul respectiv !
    De ce trebuie sa urmaresc zeci sute miii de reclame pe timpul , nervii si banii mei !!!

  • avemblog.net

    Cum ne-am descurca fara publicitate? | Reclame TV…

    Daca de maine n-ar mai exista publicitate agresiva si reclame proaste, reclame mincinoase si creativi fara idei, viata ar fi mai frumoasa….

  • […] This post was mentioned on Twitter by Reclame Tv, Reclame Tv. Reclame Tv said: Cum ne-am descurca fara publicitate? http://goo.gl/fb/GrEwL […]

  • […] primită de la băiatul cu reclame tv. O dau și eu mai departe, oricui dorește să mă susțină sau să mă contrazică November 22, […]

  • […] Beer Tweet Meet Dec 04 2010Cum ne-am descurca fara publicitate?Bogdana a pus intrebarea asta, Costy si-a dat cu parerea, ar trebui sa spun si eu cate ceva.Nu, n-am rezista. Ar trebui sa gasim noi […]

Leave a Reply