Despre reclame si publicitate

Reclamele tv mi-au atras atentia la inceputul anilor 90 cand televiziunile au inceput sa difuzeze spoturi ale unor branduri internationale cunoscute. Inca de atunci, in afara de imaginea vizuala, ma interesa mesajul pe care incerca sa-l transmita o reclama. Desi au trecut aproape 20 de ani, inca n-am uitat sloganurile:

Titan Ice, alta viata”- pungile pentru cuburi de gheaţă
Aquafresh în trei culori, protejează de trei ori” –Pasta de dinti Aquafresh
Dacă vrei, poţi!” -Adidas Torsion
Un pic mai bine pentru dumneavoastră!” -GEPA Electrocenter

Anii au trecut, perioada de pionierat in advertising a fost depasita, agentiile de publicitate din Romania s-au maturizat (sau asa ar fi fost normal), unele s-au plafonat, in concluzie ar fi trebuit sa vedem la tv doar reclame bune. Odată cu aparitia televiziunilor comerciale, s-a dezvoltat si piata de publicitate. Volumul mare de spoturi publicitare, şi tehnicile din ce în ce mai agresive de transmitere a mesajului, a determinat publicul sa schimbe canalele la începutul calupurilor de publicitate.

O reclama buna, dupa parerea mea, ar trebui sa fie usor de recunoscut, cu un stil si mesaj unic, sa prezinte acele produse si servicii considerate de clienti ca fiind interesante si sa transforme calitatile produsului in avantaje pentru client. Mesajul dintr-o reclama ar trebui sa fie simplu, usor de inteles, scurt, clar si direct, sa fie sincer si credibil, sa respecte bunele moravuri. Intrebarea mea este: Reusesc reclamele romanesti sa faca asta?

Desigur, exista mai multe forme de reclama: postarea unei reclame in ziare sau reviste, reclame radio, reclame tv, reclame in situri web, reclame trimise prin posta, reclame stradale…
Reclama in ziare prezinta anumite ajantaje: reclama poate acoperi astfel anumite zone geografice, flexibilitatea, rapiditatea cu care se face difuzarea, costuri scazute, raspunsuri rapide din partea clientilor. Reclamele in ziare pot avea ca dezavantaje reducerea numarului de cititori prin migrarea acestora catre alte ziare, catre televiziune, radio sau catre presa online, capacitatea de productie limitata la numarul de ziare editat intr-o anumita perioada de timp, lipsa de vizibilitate, reclama pierzandu-se printre multe altele, durata de viata relativ scurta a reclamei intrucat ziarul nu este pastrat de cititor pentru o lunga perioada de timp.

Reclama in reviste cu anumite tematici, in functie de clientii vizati, are ca avantaje durata de viata mai indelungata decat a ziarelor, cititorii pastrand aceste materiale informative, cititorii parcurg de mai multe ori aceste reviste, mesajul poate fi adresat unor anumite categorii profesionale si sociale. Dezavantajele revistelor ar fi costul ridicat si timpul mare de asteptare pana la aparitie.

Reclama la radio se bucura de o segmentare a pietei, existand chiar anumite profiluri ale ascultatorilor. Aproape fiecare persoana poseda un radio. El poate fi ascultat acasa, in bucatarie, la serviciu, in masina, in drum spre servici, in vacanta. Reclamele la radio sunt scurte si pot fi modificate mai repede. Reusesc sa realizeze o legatura mai stransa cu potentialii clienti decat ziarele. Ca dezavantaje ar fi faptul ca in anumite momente radioul nu este ascultat si de aceea reclama trebuie repetata.

Televiziunea este un mijloc puternic de informare a clientilor. Are o arie extinsa de actiune, fie la nivel local, fie la nivel national si chiar intermational. Televiziunea are capacitatea de a transmite o reclama atat sub aspect vizual cat si sonor deosebindu-se astfel de ziare si radio. Reclama la tv se bucura de flexibilitate in alegerea timpului, locului si duratei de difuzare, putand influenta cel mai bine consumatorii. Ca dezavantaje se manifesta costul ridicat al reclamei si, decurgand din aceasta, durata scurta a mesajului publicitar prezentat in reclame.

Siturile web inregistreaza o crestere rapida pe piata publicitatii prin avantajele pe care le ofera celor care doresc sa-si faca reclama: costuri reduse, arie de acoperire din ce in ce mai larga, existenta unui internet de mare viteza, mijloacele tehnice sunt din ce in ce mai performante, numarul de utilizatori de internet in continua crestere, posibilitatea de urmarire a reactiei si comportamentului vizitatorilor cu privire la reclama expusa iar utilizatorul unui site web nu trebuie de obicei sa plateasca o suma de bani pentru a afla o anumita informatie, asa cum se intampla in cazul ziarelor, al televiziunii, radioului sau revistelor.

Utilizarea postei ca mijloc de reclama este o metoda care foloseste mijloace precum scrisorile, cataloagele, brosurile, pliantele. Avantajul cel mai mare al acestui mijloc de reclama il constituie selectivitatea, reclama putand fi orientata cu precizie. Reclama poate astfel atrage atentia cititorului intrucat acesta nu mai trebuie sa citeasca si alte reclame. Ca dezavantaje mentionam: costurile de expediere, posibilitatea ca aceste mesaje sa nu fie citite.

Reclama stradala pe panouri publicitare, banere, panouri si reclame luminoase au avantajul ca pot fi amplasate in locuri aglomerate unde pot fi vazute cu usurinta de clienti. Firmele mici utilizeaza in mod frecvent acest mijloc de reclama care beneficiaza de o prezentare clara si concisa a mesajului publicitar, flexibilitate, costuri reduse de producere si amplasare. Expunerea scurta, restrictiile legale sau probabilitatea de a se pierde prin multimea unor alte panouri publicitare precum si riscul de a nu fi observate de omenii grabiti ar fi dezavantaje principale ale acestor mijloace de reclama.

Reclama in mijloacele de transport si anume: tramvaie, autobuze, microbuze, taxiuri, masini, autovehicule personale detinute de firme pot fi utilizate cu succes in transmiterea unei reclame sau mesaj publicitar. Masinile proprietatea firmelor sunt adesea folosite pentru promovarea numelui de firma, a unei marci, a unor date de contact, ale unor produse sau servicii oferite, a sitului web al companiei. Reclama mobila ofera acoperire larga, expunere repetata, costuri reduse, flexibilitate. Intr-o mare masura se aseamana cu reclama stradala.
In zilele ce vor urma, voi analiza fiecare forma de reclama.

5 comments to Despre reclame si publicitate

Leave a Reply